برای کسب درآمد و کار در سفر به این شغل‌ها فکر کن

متأسفانه، سفر کردن همیشه ارزان نیست و حتی یک سفر ممکن است گران هم باشد. هیچ جادویی هم برای به دست آوردن پول زیاد که بتوانید با آن دور دنیا را بگردید وجود ندارد. اما این به آن معنا نیست که باید دور آرزوهای خود را خط بکشید. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آنها دست کم بخشی از مخارج سفر خود را تأمین کنید. یکی از بهترین راهکارها کار کردن در سفر است.

کار کردن در سفر به طور واقعی کمی با تصاویری که در آنها یک نفر بر روی صندلی آفتابی در ساحل نشسته و پای لپ‌تاپ خود چند دکمه را فشار می‌دهد و پول در می‌آورد متفاوت است. نه فقط به خاطر اینکه خیلی زود باید به دنبال پریز برق برای شارژ لپ‌تاپ خود بگردد، بلکه به این خاطر که همیشه همه چیز بی‌نقص پیش نمی‌رود. هرچند شاید به اندازه ثبت یک تصویر بتوانید موقعیت بی‌نقص پیدا کنید.

کار کردن در سفر

با این حال با تغییر شغل‌ها از حالت سنتی و قدیمی به حالت‌های مدرن، موقعیت‌های بسیاری برای کار کردن در عین سفر کردن پیش آمده است. کار در سفر می‌تواند فرصتی تازه برای کسب تجربه و دیدن جاهایی باشد که بدون کار کردن پول کافی برای دیدن آنها نداشتیم. در این مقاله قرار است چند ایدۀ اولیه برای کار کردن در زمان سفر پیدا کنید.

وبلاگ سفر بنویسید

ممکن است نوشتن وبلاگ و کسب درآمد از آن در وهلۀ اول ساده به نظر برسد؛ اما در حقیقت اگر می‌خواهید از وبلاگ خود به درآمد برسید ممکن است لازم باشد چند سالی زمان صرف کنید. در نتیجه داشتن وبلاگ یک منبع درآمد فوری نیست؛ اما در طول زمان می‌تواند به یک منبع درآمد مناسب تبدیل شود. راه‌های مختلفی برای درآمدزایی از طریق وبلاگ وجود دارد. شما می‌توانید به بازاریابی وابسته یا حتی فروختن بک لینک فکر کنید. اگر این اصطلاحات را نمی‌شناسید، کمی درباره‌شان تحقیق کنید. شاید به ایدۀ تازه‌ای برای کسب درآمد رسیدید.

درس بدهید

برای اینکه چیزی را درس بدهید، ابتدا باید خودتان آن را بلد باشید. برای شروع ببینید در چه کاری مهارت دارید. درس دادن زبان انگلیسی یکی از شغل‌های محبوب افراد خارجی در کشورهای آسیایی مانند چین است. شاید حتی بتوانید کسی را پیدا کنید که به یادگیری زبان فارسی علاقه داشته باشد. می‌توانید به کشور مقصد خود رفته و در ازای جای خواب یا پول زبان درس بدهید یا حتی کلاس‌های آنلاین داشته باشید. آموزش موسیقی، برنامه‌نویسی و انواع هنر یا مهارت هم می‌تواند به منبع درآمد شما تبدیل شود.

تدریس آنلاین در سفر

عکس بگیرید یا فیلم بسازید

یاد گرفتن مهارت‌های عکاسی، فیلم‌برداری یا تدوین هم به صرف زمان و البته مقداری سرمایۀ اولیه نیاز دارد. لازم نیست در ابتدا یک دوربین حرفه‌ای داشته باشید. از موبایل خود استفاده کنید، مبانی اولیه را یاد بگیرید و تمرین کنید. اگر متوجه شدید این کار با استعداد و علاقۀ شما در یک راستا است، بدانید که امکان پیشرفت در آن برای شما وجود دارد. می‌توانید در آینده عکس‌های خود را بفروشید یا فیلم‌های خود را در یوتیوب بارگذاری کنید و پس از مدتی به درآمد برسید.

عکاسی و فیلمبرداری در سفر

برای کار در سفر فریلنسر باشید

به‌ویژه بعد از همه‌گیری کرونا کار کردن از راه دور به یک عادت جدید تبدیل شده است. عنوان‌های شغلی متعددی وجود دارد که امکان کار کردن بر روی پروژه‌های مختلف به‌عنوان یک فریلنسر را برای شما فراهم می‌کند؛ از نویسندگی و تولید محتوا گرفته تا طراحی گرافیکی، طراحی محصول، برنامه‌نویسی، تدوین فیلم و مدیریت شبکه‌های اجتماعی. هرکدام از این مشاغل به روحیه خاص و مهارت‌های ویژه احتیاج دارد. می‌توانید هرکدام از آنها را به طور جداگانه بررسی کنید و ببینید امکان رشد در کدام شغل برای شما بیشتر است.

در هاستل‌ها و هتل‌ها کار بگیرید

برخی از هاستل‌ها و هتل‌ها امکان انجام کار داوطلبانه در ازای جای خواب را برای شما فراهم می‌کنند. میزان و نوع کاری که باید در اقامتگاه مورد نظر خود انجام دهید به قراری که با صاحبان اقامتگاه می‌گذارید بستگی دارد. یکی از ایده‌آل‌ترین حالت‌ها این است که محل اقامت شما به جاهای دیدنی نزدیک باشد و نیمی از روز را در اقامتگاه کار کنید. در این صورت می‌توانید ساعات باقی مانده را به گشت‌وگذار بپردازید و هزینه‌ای برای اقامت نپردازید.

دست‌سازه‌های خود را بفروشید

اگر در ساخت دست‌سازه و صنایع دستی مهارت دارید، شاید بد نباشد به فکر فروش دست‌سازه‌های خود باشید. اگر چیزهایی که می‌سازید قابل حمل هستند، می‌توانید آنها را با خود ببرید و در مقصد بفروشید و کمی پول در بیاورید. همچنین می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های موجود برای فروش چیزهایی که می‌سازید استفاده کنید و در هر کجا که هستید آنها را بسازید و برای خریداران پست کنید.

ساخت و فروش دست‌سازه

از کودکان، سالمندان یا حیوانات نگهداری کنید

نگهداری از سالمندان، کودکان یا حتی حیوانات خانگی، یک شغل موقت محبوب در خارج از کشور است. احتمال اینکه بتوانید با این شیوه جای خواب، غذا و حتی مقداری پول دریافت کنید، بسیار زیاد است. اگر عاشق حیوانات هستید و نگهداری از حیوانات را به‌عنوان کار در سفر دوست دارید، بد نیست به سایت TrustedHousesitters سر بزنید. این سایت در آمریکای جنوبی، آسیا، اروپا و استرالیا فعال است و می‌تواند شروع خوبی برای شما باشد.

سایت‌های کار در سفر در ایران و کشورهای دیگر

اگر به دنبال انجام کار داوطلبانه در شهرهای مختلف ایران هستید صفحۀ اینستاگرام ایران والنتیرینگ گزینه‌های مناسب مختلفی پیدا کنید. اگر به دنبال انواع کار در سفر در کشورهای دیگر هستید سایت‌های متنوع بسیاری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند. به آنها سر بزنید و ببینید کدام‌یک از آنها برای شما مناسب‌تر هستند. در ادامه می‌توانید فهرستی از این سایت‌ها را ببینید:

Couchsurfing: کوچ‌سرفینگ به معنای کاناپه‌گردی است. می‌توانید اپلیکیشن آن را نصب کرده و در آن عضو شوید. به این ترتیب هم می‌توانید مهمان‌هایی از سراسر دنیا داشته باشید و هم وقتی به کشورهای دیگر سفر می‌کنید، مهمان محلی‌ها باشید و سفر اقتصادی داشته باشید.

Workaway: هرچند برای عضویت در سایت Workaway باید پول بپردازید، اما اگر اهل انجام کار داوطلبانه در سفر به نقاط مختلف دنیا هستید، ارزشش را دارد.

Anywork Anywhere: در این سایت شما می‌توانید انواع شغل‌های فصلی و کارهای خارج از کشور را ببینید و از بین آنها انتخاب کنید. از چیدن میوه و کار در مزرعه گرفته تا کار در صنعت توریسم و آموزش زبان.

کار داوطلبانه در مزرعه

این‌ها تنها تعدادی از سایت‌های مربوط به پیدا کردن کار در سفر هستند. با کمی جست‌وجو می‌توانید به فهرست بلند بالایی از نرم‌افزارها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کنید که پیشنهادهای کاری متعددی دارند.

نابرده رنج

صحبت دربارۀ کار در سفر از انجام دادن آن بسیار ساده‌تر است. ممکن است همه چیز به آن صورت که می‌خواهید پیش نرود و البته برای بسیاری این یک مزیت است. برای کار در سفر باید بتوانید خود را به چالش بکشید و تحمل سختی را داشته باشید.

ممکن است در هنگام کار با افراد دیگر به مشکل بخورید یا موقعیت خود را از دست بدهید. ممکن است آدم‌های عجیب زیادی به پستتان بخورند. تفاوت فرهنگی زیادی ببینید. جای خواب و خوراکتان مناسب نباشد و در نهایت ممکن است موفق نشوید و پولتان ته بکشد.

اما همه می‌دانیم نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود. پس اگر سفر، دیدن و تجربه کردن را دوست دارید بدانید که به سختی‌اش می‌ارزد. دل را به دریا بزنید و برای هر چیزی آماده باشید.

انجام کار در سفر نه‌تنها می‌تواند بخشی از مخارج سفر شما را تأمین کند، بلکه تجربیات فراوانی برای شما به همراه خواهد داشت که به رشد فردی شما و پیدا شدن دیدگاه‌های تازه در شما هم کمک می‌کند. در نتیجه اگر عاشق سفر کردن هستید، فرصت‌های کار کردن در حین سفر را غنیمت بشمارید.

من پریسا هستم. یک مسافر نیمه وقت که سعی می‌کند دستش را به آتش نویسندگی نزدیک کند. ترکیب سفر و نوشتن مثل ترکیب آب‌دوغ‌خیار و چله تابستان یا موسیقی ملایم و باران است. خیلی می‌چسبد. حداقل به من می‌چسبد. امیدوارم به شما هم بچسبد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *