چطور سفر نکنیم؟ نبایدهای سفر برای لذت بیشتر

سفر همیشه هم عالی نخواهد بود اگر نبایدهای سفر کردن را ندانیم

در ذهن همه ما سفر با لذت زیاد همراه است. حتی در سفرهای سخت، لذت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود سختی‌های سفر را به جان بخریم. اما شاید شما هم خاطراتی از سفرهایی داشته باشید که هرگز دوست ندارید تکرار شوند. خیلی از حوادث و اتفاقات خارج از کنترل ما هستند و ممکن است سفر و حتی زندگی را به کاممان تلخ کنند. اما خیلی چیزها هم در کنترل ما هستند. بنابراین وقت آن رسیده با چند ترفند و توجه به چند تا از نبایدهای سفر و نکتۀ پیشگیرانه از شکل‌گیری یک سفر با خاطرات بد جلوگیری کنید.

نبایدهای سفر جهانگردی

در انتخاب هم‌سفر حساس باشید

هرکدام از ما ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فردی داریم. بعضی از ما نسبت به تغییرات و اتفاقات منعطف‌تر هستیم و برخی دیگر هرگز حاضر نیستیم از برنامه اولیۀ خود کوتاه بیاییم. برخی از ما دوست داریم در تمام طول سفر در اتاق هتل لم بدهیم و برخی دیگر اهل ماجراجویی هستیم و هتل را فقط برای دوش گرفتن و استراحت می‌خواهیم.

مهم است که تمام هم‌سفرها بدانند از سفری که پیش‌رو دارند چه می‌خواهند و قرار است چطور سفری را تجربه کنند و خواسته‌ها و انتظارات مشابهی داشته باشند. پس اگر می‌بینید هم‌سفر شما شخصیت کاملاً متفاوت یا متضاد با شما دارد و احتمالاً قرار است یک نفر یا حتی افراد بیشتری در طول سفر اذیت بشوند، از اولین دری که دیدید فرار کنید.

البته همیشه امکان انتخاب هم‌سفرها وجود ندارد و قرار نیست همۀ آدم‌ها همان‌طور که ما انتظار داریم رفتار کنند. پس شاید بد نباشد کمی انعطاف‌پذیر باشید و تفاوت‌های موجود را درک کنید و بپذیرید. اگر می‌توانید برنامه سفر را طوری بچینید که نیاز همه برطرف شود و همه چیزی برای خوشحالی داشته باشند. 

به ایمنی اولویت دهید

معمولاً مسافرها همان افراد خوشحال و سربه‌هوایی هستند که پول نقد به همراه دارند، از دیدن جاهای تازه ذوق کرده‌اند و اگر به کشور تازه‌ای رفته باشند با قوانین آنجا آشنا نیستند. طعمه‌ای از این راحت‌تر برای دزدها وجود ندارد و باور کنید در همه جای دنیا دزد پیدا می‌شود. مهم‌ترین دارایی شما که به‌هیچ‌وجه نباید از دست بدهید پاسپورتتان است (اگر پاسپورت خود را از دست دادید نترسید و به سفارت ایران بروید). دارایی مهم دیگر پول نقد شماست. این وسایل را در امن‌ترین جای ممکن قرار دهید و از دیدرس دور نگه دارید.

شاید یک قفل کوچک بر روی چمدان نتواند جلوی هیچ دزدی را بگیرید؛ ولی خیلی از دزدها با دیدن همان قفل بی‌خیال چمدان شما می‌شوند و به سراغ طعمه‌های راحت‌تر می‌روند. بد نیست درب محل اقامت خود را همیشه قفل کنید و از زیورآلات گران‌قیمت در هنگام سفر استفاده نکنید تا خیالتان راحت‌تر باشد.

غریزه یکی از بهترین راهنماها برای تمام موجودات زنده است که گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود. درست است که نترس بودن برای کسب تجربیات تازه لازم است؛ اما احساس ترس یا خشم احساسات غریزی هستند که برای قرن‌ها بقای بشر را تضمین کرده‌اند؛ پس باید به آنها احترام بگذاریم. اگر به یک شهر جدید رفته‌اید و در یک خیابان تازه احساس امنیت نمی‌کنید، هرچه زودتر آنجا را ترک کنید. اگر هنگام گپ زدن با یک هم‌نشین تازه، صحبتتان شما را معذب یا ناراحت می‌کند یا حتی اگر فقط عجیب است، مکالمه را تمام کنید.

نکات مهم در سفر

مجهز باشید

قبل از شروع سفر یک چک لیست اختصاصی برای خود درست کنید و تمام وسایل ضروری را در آن بنویسید. می‌توانید در هر سفر چک لیست خود را بهتر کنید، وسایلی که نیاز داشتید و فراموش کرده بودید را اضافه کنید و وسایل اضافی که به کار نمی‌آیند را حذف کنید. بعد از چند سفر یک چک لیست دقیق برای لوازم ضروری خودتان خواهید داشت. آداپتور و تبدیل، قفل مسافرتی برای محافظت از وسایل شخصی، کیف کمری برای نگهداری از پول و پاسپورت در کنار داروهای ضروری و وسایل کمک‌های اولیه از جمله وسایلی هستند که می‌توانید در فهرست خود قرار دهید.

یک چک لیست دیگر هم داشته باشید که برای هر سفر به صورت جداگانه تهیه می‌کنید و وسایلی که در آن سفر خاص لازم دارید را در آن می‌نویسید. لباس‌های گرم یا لوازم طبیعت‌گردی وسایلی هستند که ممکن است در چک لیست برخی سفرها قرار بگیرند.

مقصد خود را تنها به دلیل شهرتش انتخاب نکنید

پاریس است و برج ایفلش؛ و البته صف یک ساعته در شلوغ‌ترین حالت ممکن. هرچه مقصد شما مشهورتر باشد و زمان سفر شما به های سیزن (فصل اوج سفر) نزدیک‌تر باشد، احتمال اینکه به دلیل شلوغی نتوانید بیشترین لذت را از سفر خود ببرید زیاد است. اگر اهل نوشیدن الکل و پایکوبی در کنار شش میلیون نفر دیگر در خیابان‌های آلمان نیستید جشن اکتبر شما را خوشحال نمی‌کند، حتی اگر عکس‌های باحالی از آن در اینترنت دیده باشید. بگذارید آمار به شما در تصمیم‌گیری کمک کند. طبق اعلام پلیس آلمان در اکتبر سال ۲۰۱۲، در این جشن جلوی دزدیده شدن ۶۳ هزار لیوان‌های آبجو که سوغاتی این جشن محسوب می‌شود، گرفته شده است.

چه طور بهتر سفر کنیم

لطفاً این مثال را به تمام جاهای مشهور توریستی و عکس‌های جذاب اینستاگرامی تعمیم دهید و قبل از انتخاب مقصد، مطمئن شوید که با خلق‌وخو و انتظارات شما هماهنگی کامل دارد. این به این معنی نیست که اصلاً نباید به سراغ جاذبه‌های گردشگری مشهور بروید، فقط باید شرایط را بسنجید و ببینید آیا واقعاً شما را راضی خواهد کرد؟

قوانین و شرایط مقصد را بشناسید

در دنیا ده‌ها کشور کوچک و بزرگ با قوانین عجیب و غریب وجود دارد. فرهنگ کشورهای مختلف متفاوت است و هرکدام حال و هوای خاص خودشان را دارند. بد نیست قبل از سفر کمی بیشتر درباره قوانین کشورهای مختلف، فرهنگ و رفتارهای مردمان آنجا و طوری که لباس می‌پوشند، اطلاعات کسب کنید.

حتی زمانی که در داخل ایران سفر می‌کنید، می‌بینید که آداب‌ورسوم مردم مختلف کمی متفاوت است. هرچه بیشتر این آداب و فرهنگ‌ها را بشناسید، راحت‌تر می‌توانید با مردم ارتباط برقرار کنید و از سفر خود لذت ببرید.

برنامه‌ریزی کنید

هرچند یک سفر ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی هم لذت خاص خودش را دارد؛ اما داشتن برنامه قبل از شروع سفر مزایایی دارد که نباید دست کم بگیرید. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند برای سفری که آرزویش را دارید؛ اما دور یا گران است پول و وقت جور کنید. همچنین داشتن برنامه باعث می‌شود از زمان خود در سفر بیشترین استفاده را بکنید. اگر به جای تازه‌ای می‌روید، برنامه‌ریزی از دلهرۀ شما کم می‌کند تا لذت بیشتری ببرید.  

منتظر غافلگیری باشید

درست است که برنامه‌ریزی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما قرار نیست همیشه همه چیز بر طبق نقشه پیش برود. پس خودتان را برای اتفاق‌های ناگهانی کوچک و بزرگ، از پنچری لاستیک ماشین گرفته تا کنسل شدن پرواز، بسته بودن موزه‌ای که آرزوی دیدنش را داشتید و خرابی دوش هتل آماده کنید.

صبر کنید. قرار نیست همۀ این اتفاق‌ها برای شما بیفتد. حتی قرار نیست به تمام فاجعه‌های ممکن فکر کنید. اما اگر چیزی برنامۀ سفر شما را بر هم زد، آرام باشید و سعی کنید برای مشکلی که دارید سریع‌ترین و بهترین راه‌حل را پیدا کنید.

چالش در سفرهای خاص

برای دیدن تمام مکان‌های توریستی قسم نخورید

خوب است که از قبل لیستی از مکان‌های دیدنی مقصد جور کنید. اما داشتن یک چک لیست پر و پیمان از دیدنی‌های مقصد و تلاش برای دیدن همه آنها شما را بیش از اندازه گیج خواهد کرد. احتمالا بعد از چند روز سر زدن به تعداد زیادی آبشار یا مکان تاریخی بسیار خسته خواهید بود و حتی ممکن تمام مکان‌ها را به‌درستی نگشته باشید. شاید در انتها تعداد زیادی عکس برای اینستاگرام خود داشته باشید اما آیا واقعا نهایت لذت را برده‌اید؟ ایدۀ سفرهای آرام (slow travel) در دنیای شلوغ امروز فرصت بهتر دیدن و بیشتر لذت بردن را به شما خواهد داد. پس کیفیت را فدای کمیت نکنید.

کلام آخر در نبایدهای سفر

سفر کردن همیشه به‌عنوان راهی برای فراموش کردن دغدغه‌های روزمره، آشنایی با مکان‌ها و افراد جدید و البته لذت بردن از زندگی شناخته می‌شود. اما سفر هم ممکن است به دلایل مختلف به خاطره‌ای بد تبدیل شود. بد نیست این چند مورد را به‌عنوان نبایدهای سفر در ذهن داشته باشید. در این صورت خطر تبدیل شدن یک سفر رؤیایی به فاجعه‌ای تمام عیار را از خود دور کرده‌اید.

من پریسا هستم. یک مسافر نیمه وقت که سعی می‌کند دستش را به آتش نویسندگی نزدیک کند. ترکیب سفر و نوشتن مثل ترکیب آب‌دوغ‌خیار و چله تابستان یا موسیقی ملایم و باران است. خیلی می‌چسبد. حداقل به من می‌چسبد. امیدوارم به شما هم بچسبد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *